Monday, June 15, 2009

Antara Lee Kuan Yew, Anwar dan Hugo Chavez

ISU berhubung lawatan Menteri Mentor Singapura ke Malaysia dan bancian kontroversi dalam blog pemimpin tertinggi MCA menjadi pilihan penulis blog.
A. Kadir Jasin (www.akadirjasin.com) pada 11 Jun mengibaratkan lawatan itu seperti lawatan seorang Maharaja China kerana diberikan sambutan istimewa.
Tulisnya, adakah negarawan Malaysia seperti Tun Dr. Mahathir Mohamad akan mendapat penghormatan dan keistimewaan serupa jika melawat Singapura?
''Saya tidak tahu secara langsung apa yang tersirat dan tersurat dalam lawatan itu kerana tidak dijemput menghadiri sebarang pertemuan atau taklimat. Tetapi yakin Kuan Yew pastinya tidak menjelajah seluruh Semenanjung, sekadar bernostalgia dan mengubati rindu,'' tulisnya.
Katanya, lawatan itu mungkin kerana Singapura bimbang dengan perkembangan politik negara ini dan sokongan bukan Melayu kepada pembangkang yang memungkinkan Pas memerintah.
"Kalau boleh, Kuan Yew mahu mempengaruhi masyarakat Cina di Malaysia supaya kembali menyokong BN. Malaysia yang stabil adalah penting kepada kestabilan politik dan ekonomi Singapura,'' tegas Kadir.
Tulisnya, jelaslah lawatan Kuan Yew itu bertujuan mencari maklumat dan risikan, mengenali dan mengukur kepintaran para pembesar Malaysia serta mengajar anak buahnya untuk mengenali barisan baru kepimpinan Malaysia.
Azrinizam Ibrahim dalam (suaraperubahan.blogspot.com) pula menyentuh mengenai sokongan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang turut mahukan Chin Peng dibenarkan kembali ke Malaysia.
''Begitulah Anwar, akhirnya dia bersetuju untuk membawa kembali Chin Peng ke Malaysia. Untuk apa Anwar bersungguh-sungguh benar mahu membawa pulang Chin Peng itu?
''Apakah ingin membela Anwar menghadapi kes liwat pada 22 Jun nanti? Atau Chin Peng akan masuk PKR seperti Zaid Ibrahim dan berceramah atas pentas PKR atas dasar hak asasi dan kebebasan bersuara?'' soalnya.
Penulis itu menegaskan, Anwar sudah pasti mempunyai muslihat tersendiri sehingga menyokong cadangan membawa pulang Chin Peng tersebut.
''Orang Melayu dalam PKR terutama yang keluarganya tersiksa kerana keganasan komunis perlu melihat kenyataan itu atas dasar kemanusiaan kepada keluarga masing-masing.
''Hanya orang yang tidak ada perasaan kemanusiaan sahaja mahukan Chin Peng kembali ke Malaysia,'' tulisnya.
Sementara itu, Al-Azharri Siddiq Kamunri dalam (www.jentayuabaka.com) pula mengulas mengenai blog pemimpin tertinggi MCA.
Katanya, sebagai seorang menteri kerajaan yang memerintah negara ini, pemimpin terbabit sepatutnya menunjukkan sikap patriotik yang tinggi kepada negara.
''Penulis tidak hairan bancian yang dibuat oleh menteri yang sama berhubung kedudukan MCA dalam BN, namun blog menteri terbabit sudah tidak ada nilai integriti.
''Kenapa perlu menarik balik bancian tersebut? Bukankah lebih baik memohon maaf daripada menarik balik?'' tulisnya.
Penulis tersebut turut mengulas mengenai penggunaan bahasa Mandarin dan Inggeris tetapi tidak ada bahasa Melayu dimuatkan dalam blog kontroversi menteri berkenaan.
''Menteri seperti itu harus diberikan kursus patriotisme supaya lebih patriotik kepada negara, bukan kepada kaumnya sahaja,'' tulis beliau.
Penulis blog dari Sabah, Musli Oli dalam Konspirasi Politik Melayu (konspirasipolitikmelayu.blogspot.com) kelmarin menulis tentang Presiden Venezuela, Hugo Chavez.
Katanya, beliau tertarik dengan sebuah rancangan televisyen yang memaparkan rakyat miskin Venezuela mencari tanah. Mereka membawa pita pengukur, menyukat dan memacak tiang bagi menandakan bahagian tanah masing-masing.
''Begitu mudah rakyat mendapat tanah di negara Venezuela sejak Hugo Chavez menjadi Presiden pada 1998. Selepas menang, semua tanah diistihar milik negara dan milik rakyat.
''Itulah janji pilihan raya Chavez yang meletuskan revolusi dan menyebabkan rakyat miskin menyokong perjuangannya. Saya tertarik dengan cara itu kerana ramai rakyat yang tidak bertanah akan gembira memiliki 2.7 ekar tanah.

No comments:

Post a Comment